Συχνές Ερωτήσεις
Τα συνηθέστερα ερωτήματα των πελατών μας
1. Ποιοι μπορούν να υποβάλλουν αίτημα στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό;
Δικαίωμα υποβολής αίτησης έχουν όλοι οι οφειλέτες (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με ποσό οφειλών που υπερβαίνει τα 10.000 ευρώ για ληξιπρόθεσμες, ενήμερες ή εξυπηρετούμενες οφειλές, εάν αποδεικνύεται επιδείνωση της οικονομικής κατάστασής τους κατά ποσοστό τουλάχιστον 20%.
2. Τι ποσοστό διαγραφής μπορώ να πετύχω στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό;
- Έως 75% επί της βασικής οφειλής προς το Δημόσιο
- Έως 85% επί των προσαυξήσεων των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ΑΑΔΕ και e-ΕΦΚΑ
- Έως 95% επί των προστίμων της ΑΑΔΕ
- Έως 80% επί της βασικής οφειλής, καθώς και έως 100% επί των τόκων προς τις τράπεζες και τους διαχειριστές δανείων
3. Ποια είναι η χρονική διάρκεια των ρυθμίσεων στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό;
Έως 240 δόσεις για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης
Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια προς τις τράπεζες και servicers δύναται να ρυθμιστούν σε έως:
α) 420 δόσεις για οφειλές φυσικών προσώπων που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια,
β) 240 δόσεις για οφειλές φυσικών προσώπων που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια και για οφειλές νομικών προσώπων που καλύπτονται ολικώς ή μερικώς από ειδικά προνόμια,
γ) 180 δόσεις για οφειλές νομικών προσώπων που δεν καλύπτονται από ειδικά προνόμια
4. Ποια είναι τα οφέλη ένταξης στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό;
- Αναστολή των μέτρων ατομικής και συλλογικής αναγκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη (πχ πλειστηριασμοί και κατασχέσεις) εφόσον τηρείται η ρύθμιση.
- Έκδοση αποδεικτικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας
- Ρύθμιση των δανείων που έχουν εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
- Έως 240 δόσεις για αποπληρωμή οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και έως 420 δόσεις προς χρηματοπιστωτικούς φορείς.
- Δυνατότητα διαγραφής βασικής οφειλής, τόκων, προστίμων & προσαυξήσεων.
- Μερική διαγραφή χρέους ενώ αποφεύγεται η προσφυγή σε δικαστικές λύσεις. Προϋπόθεση είναι η απόδειξη πραγματικής οικονομικής αδυναμίας από την πλευρά του οφειλέτη, των συνοφειλετών καθώς και των εγγυητών.
5. Μπορώ να διαπραγματευτώ απευθείας με την Τράπεζα ή την Εταιρεία Διαχείρισης Απαιτήσεων;
Ναι, το 50% των ρυθμίσεων οφειλών γίνεται με απευθείας διαπραγμάτευση με τις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων και τις Τράπεζες
6. Τι είναι η Διαμεσολάβηση;
Η Διαμεσολάβηση είναι μία διαρθωμένη διαδικασία η οποία έχει ως στόχο την εξεύρεση μίας αμοιβαίας συμφωνίας με τη βοήθεια ενός ανεξάρτητου τρίτου, του Διαμεσολαβητή.
7. Πώς διεξάγεται μία Διαμεσολάβηση;
Η Διαμεσολάβηση είναι μία ευέλικτη διαδικασία την οποία καθορίζει ο Διαμεσολαβητής σε συνεννόηση με τα μέρη ανάλογα με την φύση της υπόθεσης. Ο σκοπός της διαδικασίας ωστόσο, εκπληρώνεται με τον καλύτερο τρόπο, όταν λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες περιστάσεις της κάθε υπόθεσης και τα πραγματικά συμφέροντα των μερών που λαμβάνουν μέρος στη διαδικασία.
Η διαδικασία της διαμεσολάβησης συνήθως ξεκινά με μια κοινή συνάντηση του διαμεσολαβητή με τα μέρη, τα οποία, αφού ενημερωθούν αναλυτικά από τον διαμεσολαβητή για τη διαδικασία, παρουσιάζουν τις απόψεις τους για την μεταξύ τους διαφορά. Στη συνέχεια, ακολουθούν είτε κοινές είτε κατ' ιδίαν συναντήσεις μεταξύ του διαμεσολαβητή και του κάθε μέρους με σκοπό να μπορέσουν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να ανταλλάξουν προτάσεις και αντιπροτάσεις.
Καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία της διαμεσολάβησης έχουν οι νομικοί παραστάτες των μερών. Αυτοί παρίστανται υποχρεωτικά με τους εντολείς τους, τους παρέχουν νομικές συμβουλές σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας και εφόσον τα μέρη καταλήξουν σε κοινά αποδεκτή λύση συντάσσουν την τελική συμφωνία.
Στο τέλος της διαδικασίας ο διαμεσολαβητής συντάσσει πρακτικό επίτευξης (στο οποίο εμπεριέχεται η τελική συμφωνία), ή μη επίτευξης συμφωνίας, ανάλογα με το αν θα καταλήξουν ή όχι τα μέρη σε επίλυση της διαφοράς τους.
8. Γιατί να προτιμήσω τη Διαμεσολάβηση σε σχέση με τις νομικές ενέργειες;
Η Διαμεσολάβηση είναι μία αποτελεσματική διαδικασία καθώς τα μέρη αποφασίζουν για το αποτέλεσμα της διαφοράς τους και επιπλέον σύντομη, καθώς ολοκληρώνεται σε πολύ μικρότερα χρονικά διαστήματα σε σχέση με τις νομικές ενέργειες.
Όπως υπογραμμίζεται σε μελέτη του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦίΜ) η οποία βασίζεται στην Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη λειτουργία της Δικαιοσύνης στην Ελλάδα, τις 746 ημέρες, δηλαδή περισσότερο από δύο χρόνια, φθάνει κατά μέσο όρο ο χρόνος που χρειάζεται για την επίλυση αμφισβητούμενων αστικών και εμπορικών υποθέσεων στην Ελλάδα, έναντι μέσου όρου 282 ημερών στις 27 χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
9. Μπορεί να γίνει εγγραφή και εξάλειψη προσημείωσης μέ Διαμεσολάβηση;
Με το άρθρο 13 του Ν.5095/24 (ΦΕΚ Α΄ 40/16.3.2024) αντικαταστάθηκε το άρθρο 1274 ΑΚ περί της εγγραφής προσημείωσης υποθήκης μόνο ύστερα από δικαστική απόφαση, και πλέον προβλέπεται η εγγραφή και η εξάλειψη αυτής και με Πρακτικό Διαμεσολάβησης.
Το νέο άρθρο 1274 ΑΚ έχει ως εξής: Τίτλο για εγγραφή και εξάλειψη προσημείωσης υποθήκης παρέχει δικαστική απόφαση, διαταγή πληρωμής, πρακτικό διαμεσολάβησης και όσες άλλες πράξεις ή διαταγές αναγνωρίζονται από τον νόμο ως τίτλοι για εγγραφή προσημείωσης.
10. Ποια είναι τα οφέλη της εγγραφής/ εξάλειψης προσημείωσης με τη διαδικασία της Διαμεσολάβησης;
1. Οικονομικά συμφέρουσα διαδικασία σε σχέση με τη συμβολαιογραφική, δικαστική, δικηγορική πράξη
- Το κόστος της διαμεσολάβησης είναι ανεξάρτητο από το ύψος της απαίτησης.
- Η δαπάνη μεταγραφής ή καταχώρισης στο Υποθηφυλακείο, ή στο Κτηματολόγιο αντίστοιχα, του πρακτικού διαμεσολάβησης που περιέχει συμφωνία για εξάλειψη υποθήκης είναι κατά πολύ μικρότερη σε σχέση με εκείνη μιας συμβολαιογραφικής πράξης, καθώς το πρακτικό διαμεσολάβησης αντιμετωπίζεται ως προς την μεταγραφή/καταχώριση ως δικαστική απόφαση με πάγιο τέλος, χωρίς επιβάρυνση με αναλογικά τέλη χαρτοσήμου υπολογιζόμενα με βάση το ποσό της υποθήκης που πρόκειται να εξαλειφθεί.
2. Σημαντική εξοικονόμηση χρόνου, καθώς η διαμεσολάβηση μπορεί να διεξαχθεί και σε μία μόλις ημέρα.
3. Ευελιξία διεξαγωγής, καθώς δεν είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία όλων των μερών και μπορεί να διεξαχθεί με τη διαδικασία της τηλεδιάσκεψης.
4. Μη απαίτηση άσκησης αγωγής για την εξάλειψη της υποθήκης ενώπιον του αρμόδιου δικαστηρίου, καθώς μπορεί να γίνει απευθείας εκούσια διαμεσολάβηση που θα καταλήξει σε πρακτικό διαμεσολάβησης.
5. Λιγότερα
δικαιολογητικά για καταχώριση του πρακτικού διαμεσολάβησης στο Κτηματολόγιο. Δεν
απαιτούνται πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ αρ. 54α Ν.4174/2013 καθώς
και φορολογική-ασφαλιστική ενημερότητα, σε αντίθεση με την καταχώριση
συμβολαιογραφικής πράξης εξάλειψης υποθήκης όπου τα παραπάνω, μεταξύ άλλων,
είναι απαιτούμενα
έγγραφα.